Wednesday 11 September 2013

Genap 12 Tahun Runtuhnya World Trade Centre: Diserang Atau Kospirasi Terancang?


Peristiwa runtuhnya banggunan gah World Trade Centre itu sudah pun berlalu 12 tahun lamanya. Presiden Amerika Syarikat bahkan sudah menyatakan yang Al Qaeda berada di balik serangan menara kembar WTC, 11 September, 12 tahun lalu. Meskipun begitu, setidaknya masih ada lima teori konspirasi yang jadi perdebatan ramai di komunti-komuniti online. Antara 5 topik yang hangat diperdebatkan:

1. Gagal Mengesan Pesawat
    Mengapa angkatan udara terkuat di dunia gagal mengesan empat pesawat yang dirampas?

Teori konspirasi mengatakan wakil presiden Dick Cheney memerintahkan pihak tentera diam dan tidak       menghalang pesawat itu.

2. Runtuhnya Menara Kembar
Mengapa Menara Kembar runtuh begitu cepat di atas landasannya setelah kebakaran di beberapa lantai yang hanya satu atau dua jam?

Teori konspirasi mengatakan Menara Kembar dirobohkan oleh penghancuran yang dikendali. Teori-teori ini berkaitan dengan cepatnya runtuhan (sekitar 10 saat), kebakaran pendek (56 minit di WTC 2 dan 102 minit di WTC 1), laporan-laporan suara "its gonna blow! sesaat sebelum runtuhan, dan tekanan yang dapat dilihat dari beberapa jendela di banyak lantai bawah.

3. Serangan terhadap Pentagon
Bagaimana pilot amatur menerbangkan pesawat komersial dengan kawalan kompleks merempuh markas besar tentera paling kuat di dunia, 78 minit setelah laporan pertama kemungkinan perampasan pesawat, dan tak meninggalkan jejak?

Teori konspirasi mengatakan pesawat komersial Boeing 757 tidak merempuh menara, tapi dilakukan sebuah peluru berpandu, pesawat kecil, atau pesawat tanpa pemandu.

4. Pesawat Keempat United Airlines 93
Mengapa tempat pesawat jatuh di Shanksville, Pennsylvania, begitu kecil dan mengapa pesawat itu menjunam jatuh tidak terlihat?

Teori konspirasi mengatakan pesawat United Airlines 93 ditembak jatuh oleh peluru berpandu dan hancur di udara, cebisan berserakan di area yang luas. Selain itu, tentera tidak pernah memberikan perintah kepada angkatan udara untuk menembak pesawat komersial.

5. Runtuhnya WTC Menara 7
Bagaimana sebuah banggunan pencakar langit yang tidak dilanggar pesawat roboh begitu cepat dan simetris, padahal tak ada pencakar langit berangka baja yang runtuh kerana api?Pejabat bantuan darurat, CIA, dan Secret Service berpejabat di World Trade Center Building 7.

Teori konspirasi mengatakan World Trade Center Building 7 dirobohkan oleh penghancuran terkendali dengan menggunakan bahan peledak dan bom.

Namun begitu ramai mengatakan bahawa ini salah satu helah untuk mendapatkan bahan mentah dan memperluaskan radius ketenteraan Amerika di Afghanistan.

Osama bin Laden yang diperkatakan pengganas yang bertanggungjawab atas serangan WTC itu dikatakan merupakan seorang anak didik CIA. Secara automatiknya imej umat Islam pada ketika itu tercalar dan dikecam sebagai pengganas.

Sampai ke hari ini tiada siapa pernah melihat mayat Osama Bin Laden yang kononnya ditembak mati oleh komando-komando tentera amerika. Jika benar mati kenapa tidak ditunjukkan secara meluas di seluruh dunia mayatnya? (SELANJUTNYA DISINI)

0 comments:

Post a Comment